Dags att ta på sig författarmössan igen
Så länge jag har läst böcker har jag närt en önskan om att bli författare och när jag 1994 byggde min första hemsida trodde jag väl aldrig att det skulle leda till att jag skulle få böcker utgivna med innehållet. Så har det blivit i alla fall. Borta är prosan och istället är det fakta som blivit innehållet i böckerna jag gett ut. I den första boken som kom ut 2004, Bla Bla, var det innehållet från webbplatsen Intresseklubben noterar som blev innehåll. Små kortfattade faktabitar som man kan använda för nöjes skull, att använda vid middagsbjudningar eller bara sitta och insupa på bussen.
Nu är det dags för annan fakta, och då baserat på innehållet från webbplatsen Reklam Från Förr.
Men jag ska börja från början. I alla fall i fråga om den nya boken.
I maj i år (2017) fick jag ett mejl. Det var ifrån Jimmy Wilhelmsson, som hade kollat upp vem som ägde domänen reklamfranforr.se - och det är ju jag. Webbplatsen Reklam Från Förr låg liksom i samma spann som ett bokprojekt som Jimmy tänkte dra igång, en bok om gammal reklam. Och då främst reklam från serietidningar - precis som min webbplats har specialiserat sig på - reklam från serietidningar på 1900-talet! Det låter ju lite för bra för att vara sant.
Jag mötte Jimmy en mulen majdag i Göteborg och han förklarade sina tankar kring boken. Jag var egentligen med på projektet redan då - "You had me at hello!" - men bad ändå om ett par veckors respit då det skulle faktiskt skulle innebära att jag skulle behöva sätta en hel del andra projekt åt sidan ett bra tag framöver.
Jag gjorde som professor Balthazar - jag funderade, och funderade, och funderade och funderade. Och så --- nej inte så plötsligt --- sa jag "ja" till Jimmy. Det var klart jag vill vara med om det här projektet, även om det på ritbordet såg väldigt annorlunda ut från hur jag någonsin hade kunnat tänka mig en bok om reklam från serietidningar. För den tanken har jag allt närt ända sedan jag startade Reklam Från Förr - att det skulle mynna ut i en bok med de bästa och härligaste reklamannonserna.
Men där jag hade sett en bok med bara annonser rakt upp och ner såg Jimmy något annat - som också skulle dra igång ett massivt arbete med research. Jimmy, som ändå har gjort ett par böcker av samma karaktär, menade att vi behöver göra research kring annonserna och leta upp bakgrunden till dem, prata med folket som skapade dem. Jag förstod nog inte då vilket jobb det skulle innebära, men jag kunde ju inte låta en sådan här chans gå mig förbi. Dels så skulle det bli ett påkostat projekt, där slutresultatet är en rejäl bok av coffeetable-karaktär, alltså en bok som man vill ha liggande framme, på ett bord någonstans så gäster kan bläddra i den när de kommer på besök, och dels så lät det otroligt skoj. Jag ska försöka förklara varför.
Jag har haft många strängar på mitt livs lyra, och pillat lite med diverse saker genom åren. Att datorer blev en del av min vardag i slutet av 80-talet och framför allt på 90-talet, datorer med PageMaker och Quark Express, samt lite småprojekt i skolan där jag jobbade sida vid sida med de som redan i unga år var på väg in i reklambranschen, gjorde att jag snappade upp det ena och det andra från den branschen. Att min syster jobbade med reklam var en annan pusselbit och en tredje var att jag hjälpt till som layoutare för tidningen Lundagård under min tid som lundastudent. Detta, tillsammans med Jimmys ambition att snoka reda på tankarna bakom annonserna, att prata med de som tog fram materialet, syntes mig otroligt intressant.
Genom de här små pusselbitarna under en tidsperiod av cirka 10 år så fick jag med egna ögon se hur man satte annonser på "det gamla sättet" för att sedan själv, ungefär ett decennium senare, sitta och sätta layout i en klassisk studenttidning. Jag jobbade också ideellt med trycksaker för spexföreningen Var GladSpexarna, vilket bara ökade på min kunskap inom den digitala hanteringen av trycksaker. Sällan har väl en bransch upplevt en större förändring än vad reklam- och tryckbranschen gick igenom när datorer blev det verktyg som man började arbeta med.
Med denna erfarenhet var det en härlig belöning när man efter några samtal (ibland fler, ibland färre) lyckats hitta rätt i personaldjungeln och hittar personen som faktiskt varit med jobbat fram just den annons som vi valt ut att ta med i boken. För jag och Jimmy har ju tittat igenom hundratals, om inte tusentals, serietidningar och valt ut de annonser som kittlar våra nostalginerver lite mer än de andra, de annonser som vi hajjat till lite extra kring och de annonser som är helt ... konstiga.
Steget efter det har varit att leta upp vilken reklambyrå som gjort reklamen, och sedan börja leta upp de personer som jobbat fram annonsen.
Det är här som det intressanta och roliga har tagit vid. Jag har under det senaste halvåret pratat med en otrolig mängd människor, som har varit allt från VD till originalare, copywriter till tryckmästare, och alla har varit jätteglada att få dela med sig av sina minnen. Ibland har bildmaterial hjälpt till att få igång diskussionen och ibland har jag stött på människor som sitter på en veritabel bildskatt av producerat material kring de olika annonser vi zoomat in på.
Jag ska inte gå in på djupet gällande dessa, det kommer ju att skrivas i boken, men samtalen kring hur figurerna Vira Blåtira, Hicka Persika och de andra i det gänget kom till är en av mina favoriter, samt långa samtal med nyckelpersoner för BRIOs all företagsreklam har gett en otrolig insikt i reklammarknaden på främst 1980-talet. Allt detta kommer jag att skriva av mig i den nya boken Serietidningsreklam som kommer att komma under våren 2018.
Det har ju dock inte bara varit solsken. Tyvärr har jag också stött på återvändsgränder, personer som inte vill prata om sin inblandning kring vissa reklambilder, både framför och bakom kameran. Personer som inte har lagt något på minnet, tyckt att "det var ju bara ett jobb" och "varför frågar du om 40 år gammal reklam för?". Tråkigt, men sånt är livet. Det överskuggas dock av alla underbara historier och anekdoter som kommit fram under alla dessa samtal - och dessa kommer vi att ta med i boken.
I skrivandes stund så håller jag och Jimmy på och samlar ihop de röda trådarna, samt skriver på materialet som ska bli en av 2018 års bästsäljande böcker (man lever ju på hoppet!).
Omslagsförslaget som ni kan se här intill är en klar hommage till en av de mest underbara faktaböcker man kunde växa upp med som barn på 70- och 80-talet - Så funkar det! Den är lika cementerad i ens nostalgiska minne som all den reklam boken kommer att fyllas med.
Om du tycker att det här är något låter som något att ha hemma i bokhyllan - eller på ditt sidebord eller coffee table - så hoppa in på förlaget sida och lägg din beställning. Jag lovar att du inte kommer att bli besviken!
Förlagets webbplats: https://fandrake.com/produkt/serietidningsreklam/
Lägg till ny kommentar