Corrugated cardboard

När Tradera (ofrivilligt?) började scamma mig

Jag är en tradist, alltså en person som köper och säljer på Tradera, och jag har varit det länge. Ända sedan 2004 faktiskt, så nästa år är det 20-årsjubileum. Jag har upplevt många överraskningar på Tradera, både som köpare och säljare, och tjänsten har vuxit med åren och blivit mer och mer fulländad. Det har lagts till extra-tjänster och listningar som gör mitt liv som säljare enklare, de senaste åren har till exempel integrationerna med Postnord, DHL och DB Schenker blivit bättre och bättre.

Fast på sistone har det krånglat. Och det har gjort mig skitförbannad av flera olika orsaker.

Överfakturering av frakt

Det handlar om extrafakturering vid köp av frakt. En tjänst som är bra - när den funkar. Och det har det inte gjort vid flera tillfällen för mig.

Grundidéen och hanteringen är bra. Om jag köper frakt från t.ex. DB Schenker för ett paket som ska väga 500 gram, och det visar sig att jag vid paketering har lagt i för mycket stötdämpande material så vikten blir 600 gram, då extrafaktureras jag mellanskillnaden till nästa fraktnivå hos DB Schenker. De skickar automatiskt denna information till Tradera som lägger detta på min Tradera-faktura. Som sagt, idéen och hanteringen är bra, hellre detta än att paketet ska skickas tillbaks, eller att det ska gå ut en faktura till mig, eller - än värre - till köparen som måste betala extra för att få ut paketet jag skickat.

Det är smidigt. Det är sömlöst. Det är bra. När det funkar.

För en månad sedan packade jag och skickade ett paket med DB Schenker. Jag vägde det på min digitala våg och allt såg bra ut. Några dagar senare fick jag ett mejl från Tradera om att paketet jag skickat med DB Schenker vägts in för 1.3 kilo. Konstigt tänkte jag, kunde jag vägt så fel? Men jag släppte det. Det innebar bara 10 kronors extra fakturering, och jag var inte 100% säker på att jag kommit ihåg att väga det precis när det var färdigpackat.

En gång ingen gång, men nu är det något som är snett

För ett par veckor sedan kom det ett nytt mejl från Tradera. Samma innehåll. Paketet som skickats med DB Schenker hade vägts in på 1,3 kilo och jag kommer därför att faktureras extra 14 kronor.

Den här gången lät jag det inte bero. Dels för att jag tyckte att det var konstigt att paketet vägts in för precis samma vikt som min förra sändning - och att jag den här gången hade skickat två små leksaksfigurer som väger 80-90 gram styck. Det fanns inte en chans på denna jord att jag hade valt en kartong och stötdämpade material för att komma upp till 1.3 kilo.

Två kundtjänster, dags att skicka kunden i cirkel

Sagt och gjort. Jag tog kontakt med Tradera och deras chat-baserade kundtjänst. Där fick jag kalla handen, och rådet att kontakta Schenker om det hela. Kort, koncist och ganska otrevligt. För mig som kund så har jag köpt frakt via Tradera och det är Tradera som fakturerar mig. Jag tyckte ändå att de kunde hjälpt mig att driva det här klockrent felaktiga ärendet, men ack nej.

Tog därför kontakt med kundtjänsten hos DB Schenker. De efterfrågade fotobevis, något som jag inte hade men lovade att jag skulle försöka få fram. Det innebar att jag behövde ta kontakt med personen som tagit emot mitt paket och be honom eller henne att fotografera paketet när det står på en våg så jag skulle kunna visa detta för DB Schenker. 

Jag har inte fått något sådant foto, och hade inte förväntat mig något sådant.

Jag mejlade så den adress som jag fått av DB Schenker kundtjänst med den information jag har; paketet kan omöjligt väga 1.3 kilo men jag kan inte bevisa det. Men kanske DB Schenker har foto av mitt paket på en våg som de kan visa mig?

Jag fick svar ganska omgående att de ville ha mer information såsom faktura och annan Tradera-information. De fick det. Svaret kom nästan direkt. Det finns ingen debitering hos DB Schenker som de kan annullera, "Vi kan inte hjälpa er här utan det är endast Tradera som kan göra det.". Nu börjar jag känna mig som åsnan mellan två hö-tappar. Eller rättare sagt en kund som kommit i kläm mellan två bolag som skyller på varandra. 

Vi kan inte hjälpa er här utan det är endast Tradera som kan göra det.

Sagt och gjort. Tillbaks till Tradera och deras chat-baserade kundtjänst. Efter lite inledande frågor från bådas håll får jag så informationen att de har fått bekräftat att DB Schenkers våg i Göteborg har varit felkalibrerad. Punkt slut. Ingen mer information eller hjälp från Tradera. Ingen proaktivt handlande.

Jag borrar och gräver djupare med deras kundtjänst. Jag tycker att Tradera borde ha informerat om detta. Jag tycker att Tradera borde annulerat de poster som är felaktiga. Får undvikande svar. Jag frågor vad Tradera kommer göra åt detta. Jag får svaret att de väntar på en lista från DB Schenker och att det kommer ta ett par veckor. Jag frågar om Tradera då kommer kreditera de felaktiga posterna i de senaste månadernas fakturor. Inget svar om det. Jag frågar igen. Då får jag svar att det ligger på ekonomiavdelningen att sköta det när det är så här stora felaktigheter.

Där tröttnade jag. Dels för att jag kommer ingenstans, dels för att personen som sitter på Tradera inte kan göra något åt situationen. Jag kom i alla fall ett steg längre än förra gången jag var i kontakt med Traderas kundtjänst. Nu vet jag var felaktigheterna kommer ifrån, men jag vet fortfarande inte om det kommer ordna upp sig. Jag får följa upp detta om ett par veckor helt enkelt.

Den lilla personen i det hela

Hur mycket pengar rör det sig om då? Inte mycket. För min del hela 24 kronor. För DB Schenker och Tradera rör det sig om större summor då dessa felvägningar har pågått i ett par veckor enligt Traderas kundtjänst, för att inte tala om det (antagligen) manuella arbetet som kommer behövas för att åtgärda alla felaktigheter.

För min del har det gått prestige i det hela. Jag är tacksam för Traderas tjänst och är nöjd med den, jag bidrar med några tusenlappar om året till deras stora verksamhet beroende på vad jag lägger ut till försäljning, men det ger dem inte rätt att strunta i den lilla personen. Om jag hade fått information om detta så hade jag varit lugn, nu fick jag lägga tid på att snoka upp vad som skett, jag har blivit slussad mellan två olika kundtjänster i stället för att få ordentlig hjälp från min primära tjänst, Tradera. Det gör att jag blir förbannad. Så förbannad att jag lägger timme ut och timme in på att prata med kundtjänst och skriva av mig i ett blogginlägg - för bara 24 kronor. Men rätt ska vara rätt. Antar att jag är en kränkt medelålders man nu. Det får jag ta, så länge jag inte blir felfakturerad.

Lägg till ny kommentar

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.